SRP S1000XR alle bouwjaren

 

S1000XR tot 2020

S1000XR is een geweldig sportieve alleskunner met het hart van een BMW S1000RR. Hoewel het motorblok prachtig is en de motor met een zeer sportief karakter laat rijden, zien wij toch veel S1000XR motorfietsen voor nieuwe vering wat dankzij het ESA systeem lastig tot niet verkrijgbaar is naar wens van de klant. Een veelgehoorde klacht is dat de S1000XR tot het nieuwe model van 2021, hard aanvoelt en stuitert zodra er sportiever gereden gaat worden. Daarnaast is deze oncomfortabel hard op drempels en kuilen in de weg.

Net zo sportief, maar dan met comfort

De reden van deze klachten is een motor die teveel dempt. Hierdoor kunnen de wielen te weinig bewegen om hobbels en kuilen in de weg eruit te filteren en geeft de motor voor de sportieve rijder te weinig feedback van de weg. Een nieuwe achterdemper die de demping los van het ESA systeem genereert lost het probleem op. De rijder krijgt er een zeer comfortabelere motor voor terug, die veel feedback geeft, zonder dat dit ten koste gaat van het sportieve karakter en de grip.

S1000XR 2021 en later

De S1000XR van 2021 heeft juist het tegenovergestelde probleem. Vermoedelijk heeft BMW de klachten van het voorgaande model ten harte genomen en met het gebruiken van een andere dynamische ESA klep het probleem trachten op te lossen. Echter heeft dit geresulteerd in een iets onderdempte motor: de motor is overal nèt te zacht en lijkt tijdens het rijden niet tot “rust” te komen: met andere woorden: de motor blijft nadijnen, ook als er even geen bochten of drempels zijn. Met SRP hebben we dempers gebouwd zonder de Dynamische ESA klep die weer zorgen dat de motor stuurt zoals een sportieve motor hoort te doen, zonder daarbij in te leveren op het comfort!

Volledig instelbaar mogelijk

Het ESA Systeem bepaald bij de standaard demper de demping. Dit zijn vooraf, in de computer geprogrammeerde, instellingen die de gebruiker “slechts” kan finetunen met het kiezen van een andere rijmodi. SRP dempers daarin tegen zijn naar wens van de klant volledig instelbaar verkrijgbaar. Iedere motorrijder is anders en prefereert een andere instelling van zijn vering en met SRP bepaalt de rijder weer wat zijn demper moet doen.

Verlagen

Een andere, veel gehoorde reden om andere vering voor de S1000XR aan te schaffen is dat deze voor veel gebruikers wat te hoog is om comfortabel bij de grond te kunnen. Daarom hebben we de SRP schokdempers voor zowel het eerste als tweede model S1000XR ook gebouwd in een verlaagde versie. Door verlaging in de demper zelf wordt hierbij niet veel ingeleverd op rij-eigenschappen ten opzichte van de gewone dempers.

 

SRP achterdemper voor de S1000XR. Gemonteerd vanaf €999,-

Jouw S1000XR ook weer strak en comfortabel? Neem vrijblijvend contact met ons op!

[contact-form-7 id=”133″]
S1000XR 2021 schokdempers