SRP voor BMW R1200GS LC, R1200GSA LC, R1250GS of R1250GSA

Rijdt u zeer sportief of (zwaar) offroad met uw BMW R1200GS LC, R1200GSA LC, R1250GS of R1250GSA? Andere vering is dan bijna noodzakelijk. De bouwkwaliteit van de schokdempers in combinatie met een kleine, 36mm schokbreker aan de voorkant zorgt voor een gebrek aan demping welke uiteindelijk zal lijden tot het defect raken van de schokdempers. Een nieuwe, originele schokbreker voor ESA Dynamic motoren is zeer kostbaar. Het alternatief is de even dure Touratech DDA schokdemper welke kwalitatief aan de top zit, in combinatie met een dynamische klep die 10x zo snel werkt als de orginele, een PDS systeem en de mogelijkheid de dempers nog apart in te stellen op ingaande demping.

Dynamic ESA: Waarom niet?

Wat echter nog niet verkrijgbaar is, is een demper die volledig instelbaar is en die los van het ESA Systeem werkt. Een elektronische demper is reactief, dat betekent dat deze reageert op de imput van sensoren. Daarmee is de demper altijd een fractie te laat. In gewone omstandigheden zal de bestuurder er weinig van merken, maar bij zeer sportief rijden of offroad werkt dit behoorlijk tegen. De Touratech demper is al een factor 10x sneller dan origineel, maar blijft reactief. Daarnaast zijn elektronische dempers lastig te repareren zonder kennis of middelen: bent u op reis en raakt uw schokdemper defect dan is er een serieus probleem. Het is daarom dat de vraag naar schokbrekers zonder ESA momenteel enorm toeneemt. Daarnaast scheelt het ontbreken van deze elektronische componenten ook behoorlijk in de portemonnee.

Geen dynamische demping, maar prestaties en betrouwbaarheid

Door het ontbreken van Dynamische demping konden we met SRP een schokbreker helemaal bouwen naar onze smaak. Het uitgangspunt is de ultime set voor offroad en reisgebruik. Daarnaast volledig instelbaar dus bij sportief rijden op de weg stelt u hem gemakkelijk af voor dat gebruik. Omdat we met SRP nergens aan gebonden waren hebben we gekozen voor een veel dikkere 50mm dikke demper aan de voorkant. Momenteel op de markt is er tot 46mm verkrijgbaar. Waarom 50mm? Meer olie betekend betere en constantere demping. Een ieder die naar de GS(A) kijkt, ziet dat het meeste gewicht op de voorkant staat. Daarnaast zorgt de voorkant ook nog eens voor een groot deel de stuur en remeigenschappen: daar wordt dus veel prestatie van verwacht! SRP dempers zijn gebouwd volgens het, nog steeds in de topsport gebruikte, principe van zuiger én shimstack. Daarmee zijn ze overal ter wereld en bij elke veringspecialist te repareren en servicen.

Uitgebreid getest in de meest extreme omstandigheden

Motorvering is gevoel. En om dat gevoel over te brengen in een schokdemperset is veel testen nodig. Nog voordat de schokdemperset verkocht kan worden, is deze dus uitgebreid getest: meer dan 10.000km aan extreme rally’s, offroad wedstrijden, crossbaangebruik (ja, inclusief de sprongen!), Trial met de GS en trainingen. Net zolang tot de ultieme setting gevonden is en wij zeker weten dat de kwaliteit precies is wat ervan verwacht mag worden.

Hoogteverstelling blijft behouden

Om te kunnen werken volgens het oude principe, plaatsen wij elektronica in de motor die de motor doet denken dat hij nog is voorzien van dynamische schokdempers. De motor blijft hierdoor volledig functioneel, maar de dempers zelf zullen niet reageren op de verschillende rijmodi. Wel blijft de hoogteverstelling op de achterdemper behouden: zo kunt u gewoon instellen of u alleen, met bagage of passagier rijdt. Bij nieuwere type motoren wordt deze automatisch aangestuurd; ook dat blijft behouden.

 

SRP voor BMW GS(A)’s met dynamische demping zijn nog in ontwikkeling. Wil je als één van de eerste deze set? Neem contact op!

[contact-form-7 id=”133″]
HAT JJ Suspension R1250GS
SRP schokdempers R1250GS
SRP R1250GS