SRP ESA BMW R1200GS -2012 of R1200GSA -2014

JJ Suspension heeft met haar dochterbedrijf ESA Repair zeer veel schokdempers ter revisie voor BMW GS modellen tussen 2006-2014 uitgevoerd. BMW ESA dempers hebben onderhoud nodig om ze goed te houden: elke 3-5 jaar.

Onderhoud ESA schokbrekers

Omdat hierover nog een grote onbekendheid heerst onder zowel de eigenaren als BMW Dealers komt het helaas regelmatig voor de schokdempers onherstelbaar defect raken als gevolg van geen of slecht onderhoud. Wanneer deze defect zijn heeft de eigenaar van de motor de keus om tegen erg veel geld een nieuwe BMW ESA demper te kopen, een duur alternatief of ESA helemaal niet meer te gebruiken. Met SRP Suspension brengt JJ Suspension een betaalbare, toch kwalitatief zeer hoogwaardige alternatief in de markt.

Showa of WP?

Afhankelijk van het rijden van een GS of GSA en van het bouwjaar is de motor voorzien van vering van dan wel Showa of WP.

SRP dempers zijn zo gebouwd dat ze passend zijn voor zowel de GS als GSA en voor beide ESA systemen.

Van 36mm naar 46mm aan de voorkant

Wie naar een GS kijkt, ziet dat het gewicht van de GS en GSA zich hoofdzakelijk aan de voorkant bevindt. Zowel het motorblok als de tank zijn aan de voorkant gepositioneerd. En dat terwijl de voorkant voorzien is van “enkel” een 36mm dikke demper terwijl achter een 46mm demper zit.

Die 36mm dempers bevatten nauwelijks olie met als gevolg dat deze gemakkelijk speling op de zuiger ontwikkelen, daarmee defect raken en revisie vaak niet meer mogelijk is. Bovendien betekent weinig olie gebrek aan demping en inconsistentie.

Met SRP hebben we daarom ervoor gekozen de 36mm demper te vervangen voor veel dikkere 46mm demper. Hierdoor wordt de demper veel betrouwbaarder, geeft het een enorme verbetering op stuureigenschappen en feedback van de motor. Door betere demping wordt bovendien de remweg aanzienlijk korter.

Cancellationkit

Om de 46mm aan de voorkant te monteren, kan de toch al zwakke en vaak defecte preloadadjuster(EPA) aan de voorkant niet meer gemonteerd worden. Deze treedt enkel in werking op de standen “bergen” en “hoge bergen” en wordt daarmee nooit gebruikt. Bij de SRP voorkant wordt daarom een stukje elektronica geplaatst die de motor laat denken dat de EPA nog aanwezig is zodat de motor al zijn ESA instellingen blijft behouden.

Uitgebreid geteste dempers

De SRP dempers zijn vanaf de grond af ontwikkeld. Dat betekent dat deze zeer uitgebreid getest en verbetert zijn, net zolang tot de demping perfect was. Dit is onder extreme omstandigheden gebeurd waarbij de dempers zeer lang, zeel veel scherpe hobbels hebben moeten absorberen tijdens zeer zware en extreme offroad omstandigheden om zo te garanderen dat de kwaliteit van de demper zeer hoog is.

Daarnaast is de demping net zo lang aangepast totdat deze op de weg zorgt voor zeer goede stuureigenschappen, zeer veel gevoel en feedback in de motor en een veel kortere remweg dan origineel. Rijden met SRP dempers zorgt tevens voor veel meer rust in de motor en daarmee een hele comfortabele rit.

Offroad zijn de SRP dempers ook doorgetest: ze zijn in staat harde impacts te absorberen en eruit te filteren terwijl de motor netjes stabiel blijft. In het zand en bij het doen van klimmen en afdalingen houdt motor makkelijk zijn lijn omdat het wiel ten alle tijden meer grip behoudt. Offroad rijden wordt niet alleen makkelijker, maar ook veiliger en door goede demping wordt doorslaan voorkomen waarmee u schade aan de motor beperkt.

Volledig instelbaar

Met SRP kunt u ervoor kiezen voor onze standaard demper, of de volledig instelbare variant ervan. U kunt dan los van uw ESA-Systeem, apart nog ingaande demping op zowel Low Speed (gas- en remreactie van de motor) als High Speed demping (mate van demping bij obstakels en kuilen). Behalve deze instellingen hebben de dempers een apart stikstofreservoir en daarmee meer olie en stabielere demping.

 

 

 

 

SRP ESA Set

Heeft u vragen of wil u meer informatie?

SRP volledig instelbaar